De werkplek van…

Mariëlle de Macker is sinds september 2016 HR-directeur bij Hema. Ze heeft een kamer op de zevende verdieping van het supportoffice aan de NDSM-straat in Amsterdam.

Tekst
Heleen Boex
Fotografie
Martin Waalboer

Wat maakt uw werkplek bijzonder?

Ik vind het mooi dat al onze producten hier worden bedacht en ontworpen, zelfs het bekertje waar jij thee uit drinkt. Wij noemen dit overigens geen hoofdkantoor, maar supportoffice: wij ondersteunen de winkels, webshop en de klanten van Hema. Dat we in Amsterdam-Noord zitten en niet op de Zuidas, past bij Hema. Deze buurt is hip en vrolijk, dat sluit aan bij onze stijl: simpel design, vaak met een knipoog.

Wat is het mooiste aan uw vak?

In welke tak van sport je ook werkt, van dienstverlening tot innovatieve technologie, mensen maken het verschil. Mensen bedenken, leveren of maken – tot nu toe nog – je product of dienst. En daar houd ik me mee bezig.

Wat neemt u mee als u deze werkplek verlaat?

Mijn watersetje, dat heb ik gekocht in de Hema-winkel beneden omdat ik te weinig water dronk. En ik heb ’m ook al eens cadeau gegeven, aan Sybilla Dekker (oud-directeur AWVN, red.). Want ja, wat geef je zo iemand? Dit watersetje dus, en ze vond het superleuk. Iedereen wordt blij van die stippen.

Met welk HR-thema worstelt u?

Tja, dat is een taaie. Hema is nu 92 jaar oud. We hebben een rijke historie, maar in 2015 waren we ook bijna failliet. Het gaat nu een stuk beter, maar we zijn er nog niet. Het is een uitdaging om te transformeren tot een modern, snel en agile bedrijf dat goed kan concurreren met alle nieuwkomers, start-ups en andere spelers in de retailmarkt. Zonder het goede uit het verleden weg te gooien. Dat vraagt om modernisering van de arbeidsvoorwaarden. En dat vraagt om een cultuur die scherper is aangezet: waar staan we precies voor? En dat vraagt weer om vaardigheden die we nu niet in huis hebben, bijvoorbeeld op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Hoe balanceert u tussen werk en privé?

Dat doe ik heel bewust. Je kunt wachten tot het kan, een keertje eerder naar huis of een dagje vrij, maar dan gebeurt het niet. Dus die flexibiliteit zoek ik zelf op. Komende vrijdagmiddag heb ik bijvoorbeeld echt vrij genomen, dan kan ik ook niet gebeld worden. Die momenten voor mezelf heb ik nodig, anders krijgen mensen niet het beste van Mariëlle te zien en dat zou ook niet goed zijn.

Wat is uw advies voor beginners in het HR-vak?

Snap zo snel mogelijk de business waar je in zit. Je moet de specifieke kenmerken van jouw bedrijf en jouw sector heel goed kennen, pas dan kun je als HR-manager geloofwaardig advies geven. Mensen moeten naar je willen luisteren, dat krijg je voor elkaar als je verstand van zaken hebt. Anders blijf je een HR-figuur die blijft hangen in regeltjes en procedures.

Geplaatst op 27 juni 2018