De kwestie van…

Maria van der Heijden

Maria van der Heijden

Sociaal ondernemer Maria van der Heijden (ze richtte onder meer het succesvolle Women on Wings op, dat zich richt op het stimuleren van werkgelegenheid voor vrouwen in India) is sinds 1 juli directeur van MVO Nederland, de organisatie die het bedrijfsleven stimuleert te verduurzamen.

Tekst
Jannes van der Velde

Alle Nederlandse ondernemingen duurzaam

‘De bewustwording bij ondernemingen is er. Ik hoef niet meer uit te leggen wat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is en ik hoef ondernemers ook niet te overtuigen van nut en noodzaak daarvan. Veel ondernemers kijken naar de lange termijn en dat past bij uitstek bij MVO.’
‘We zijn aangekomen in het volgende stadium: hoe integreer je duurzaamheid in je onderneming? Dat proces moeten we versnellen. Het is geen kwestie van kunnen, want de benodigde technische en organisatorische oplossingen zijn inmiddels wel bekend. Het is eerder een kwestie van het daadwerkelijk gaan dóen. Veranderen kost tijd en daarmee geld. Op termijn levert deze investering in tijd geld op: duurzame winst. Maar ondernemingen moeten hun hele bedrijfsvoering doorspitten en nieuwe technieken en werkwijzen invoeren. En omdat tijd geld is, kiezen zij toch nog weleens  voor de goedkopere oplossing op korte termijn – de bestaande situatie in stand houden, bijvoorbeeld.’
‘MVO Nederland brengt ondernemingen bij elkaar. Om van elkaar te leren, maar vooral ook om elkaar te inspireren. Ik wil met die ondernemingen een stip op de horizon zetten – een groot lange-termijndoel: alle Nederlandse ondernemingen duurzaam. Dat is winst, voor alle ondernemers, de planeet en de mensen. Dat heb ik wel geleerd met Women on Wings, de sociale onderneming die één miljoen banen creëert voor vrouwen op het Indiase platteland: een groot doel formuleren geeft energie en brengt een beweging op gang. ‘Stel je doelen groot, dan mis je ze niet’, zoals Loesje al zei.’

Geplaatst op 21 september 2016